Friday, March 30, 2012

Baked macaroni and cheese recipe

Hye readers ;)

It's pretty hot nowadays. Lately, I always woke up in the middle of the night disturbing my sweetdreams as the body sweats to the maximum..Luckily today, the weather is not that hot due to the rain.

Okay2 let's stop talking about the weather. Let's just proceed to the recipe of the day. All right it is time for pasta today. Talking about pasta, there are varieties of pastes availabale in this world and one of them is macaroni. As far as I concerned, there are a few types of macaroni that I have seen in the market such as elbow shaped macaroni, pipe shaped macaroni, macaroni in shells, fusili(corkscrew) etc.


Ada bentuk ribbon ah, siku ah, kerinting ah..Macam-macamlah pendek kata..

and I couldn't imagine how would it be if I were to cook baked macaroni using the colourful macaroni called Swiss Macaroni Tricolore. Cam kat bawah ni..mesti cantik je kan nant dah siap masak..hehe..nak try ah nant..tapi susah nak cari swiss macaroni tricolore ni kat tempat i nih..ishh seme pon takde..haha..agaknya tak mendapat sambutan kot kat sini..takde org suka makan..haha



cantik kan?



just imagine guna colourful pasta ni untuk masak?hehehe mesti meriah je..ntah2 org takut nak makan sebab colourful sgt..hahaha


Tonight, I just wanted to take this opportunity to share the recipes of baked macaroni and cheese. Actually, I cooked it last month due to the craving of eating it.. It has been for ages I didn't eat macaroni. For your information, macaroni is not really my first choice when it comes to eat pasta as I prefer to eat spaghetti more. Tapi once in a while tekak tu adalah terasa nak makan kan. So teringinlah nak masak ;)

I still remember, the first time when I was introduced to macaroni. It was 12 years ago when I was in secondary school.. Korang ingat tak lagi subject ERT? Ekonomi rumah tangga? Masa subject tulah, I learnt to cook macaroni and it was marvelous as we referred to the recipe in the textbook to cook it. It was done in the kitchen class. Suka sgt masa tu sebab sedap kot. Plus dapat masak ngan kawan2.. hehe.. Tapi sygnya dah tak ingat lah cara masaknya camne.. dah lama sgt..Yelah lepas buat lam kelas tuh, takde pun praktikkan balik apa yg dimasak tuh. so for sure mudah je lupa camne nak masak mende alah tuh..

Tapi disebabkan lately rasa nak makan macaroni balik, so I started to google back the recipe from the internet.. Yelah mana tau kan jumpa resepi yang sama cam dsalam buku teks ERT form 2 tu..hehe

Before this lau nak makan macaroni, I just masak bodoh camtuh jelah.. Yakni goreng jelah.. So ni tekak semacam plak sebab tetiba terimagine macaroni bakar berkeju..hehe..Apa lagi hasil google-lan, I found this recipe:

kalau nak tau boleh ah bukak link ni ye:
Check out http://www.mizayusof.com/2011/03/resipi-makaroni-cheese-bakar.html!


Dan nilah hasilnya:



Ni sebelum di bakar ye :)




Ni yg dah siap masak..hehe..I letak mayo, n chili sauce kat atas die nak bg lagi masyuk...kononlah kan.. P/s: I used cheese dale instead of cheddar..haha. tak jumpa cheddar kat dungun nih..haha





Ok stakat ni dulu lah entri macaroni I harini..Actually ada second edition of macaroni..nanti I share tau lagi resepi macaroni yg I masak ;)

No comments: