Tuesday, April 16, 2013

Seribu persoalan tentang pure marine collagen.

Rakan-rakan pembaca sekalian. Sekarang ni duk kecoh pasal pure marine collagen also known as pmc kan? Tau tak apa tu? Apa tak pernah dengar? Jangan risau meh sini nak cerita sket bagi yang tak tahu apa tu PMC macam aku yang mula-mula kenal PMC beberapa minggu yang lepas.

Alkisahnya macam ni:

I started to discover about pmc a few weeks ago when my mother introduced it to me. She said one whole family (bunyi cam ramai je kan..padahal mama+papa+adik aku je ;p) has consumed it since my father's friend who is originated from Sabah sold it at the office. At first I just "wat dunno je" tengok apa yang mama bagi kat papa n Hanis minum tu.. Mama cam ala-ala nurse yang kena bagi ubat kat dua org tu and she had left me at cup of jelly cair atas meja. Katanya : "kak, amik ni wat masker. sapu kat muka. nant rasa lembut".

Tu dia.. Aku dengan wat muka peliknya duk tertanya-tanya menda apalah mende cair lembik2 dalam cup tuh.. Bila diberitahu tu rumpai laut, aku yang kebetulan ada masalah kulit iaitu gatal-gatal (tak tahu apa puncanya dan dah berbulan2 cubalah sapu wat cam masker tu keseluruh muka, leher dan tangan.) dengan harapan gatal kat leher aku yang duk meriam sgt tuh redha.

Pastu dah ala2 muka rasa keras and masker dah kering which is more than 30 minutes, aku pon gilah basuh muka, leher dan tangan aku tadi. Fuhhh memang betul cakap mama, lepas basuh tuh memang rasa kulit muka aku lembut, tangan aku pun dapat lihat kecerahan sedikit daripada yang asal yg hitam tuh..menakjubkan betul. So apa lagi, baki lebihan pmc yang ada dalam cup tuh, aku terus sapu kat kawasan-kawasan parut yang lain di sekitar badan. Hopefully dapatlah lihat hasilnya nanti.

So sekarang ni, dah masuk 2 minggu lebih aku consume menda alah ni. Ni adalah satu ikhtiar aku untuk mengubati penyakit kulit aku.. Aku memang dilahirkan sebagai manusia berkulit over sensitif: kering menggelupas di tapak tangan dan kaki serta berminyak dan berjerawat di belakang badan dan muka. Tengok bertapa kroniknya penyakit kulit aku tapi alhamdulillah masih tak seteruk yang paling teruk ada org kena. Dah macam-macam ikhtiar aku cuba untuk sembuhkan penyakit kulit ni..macam2 produk pernah amik dan try tapi takdelah baik2 kan. So hopefully pmc dapat membantu aku untuk menyembuhkan penyakit kulit aku dengan izin Allah swt.

Bebel panjang-panjang pun tak guna. I just want to share the effects that I got so far after consuming this pmc for about a few weeks.

1) Bangun pagi tengok kulit muka seakan-akan glowing selepas first time try sapu kat muka.
2) Kulit tangan yang gelap tu bertukar menjadi cerah sket dari yang asal.
3) Parut gatal yang kemerah merahan tu bertukar menjadi pudar.
4) Selulit di peha dah mengurang :))))
5) Lawas teramat buang air besar. Bangun pagi-pagi confirm mudah buang air besar (no more sembelit mahupon buasir)
6) Badan dah tak lesu. Malam biasanya aku mudah mengantuk awal sebab penat-natijahnya tak wat keje tapi trus tertdo lepas maghrib atau isyak, ni dapat bertahan tanpa rasa ngantok awal)
7) Nafsu makan melampau dah takde. Kalau dulu kerja duk nak mengunyah je walaupun dah makan. Kini tiada lagi, aku jadi boleh tahan lapar dan berat aku yang tetiba naik mendadak dari 56kg-63kg telah trun 3 kg skrang balik..fuhh lega.. Kalau tak gelabah ayam.. ;)


So setakat tu jelah dulu nak cite effect ketara yang aku nampak so far..Ada lagi sebenarnya tapi malas nak menaip sebab ada keje lain yang lebih penting untuk disiapkan setakat ni.

(kalaulah menaip thesis selaju ni-alangkah bahagianya hidup ;p)

P/s: okay sape nak tahu banyak lagi kelebihan PMC ni nanti aku update lagi ye n one more thing kepada org2 terengganu: kawasan Dungun, Paka n Kuala Terengganu yang berminat nak dapatkan PMC ni, do drop me a comment below :)

No comments: